الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می کند و روش بهینه سازی برای آن چیست؟

تغییرات در الگوریتم اینستاگرام روی هر کسی که از این پلتفرم استفاده می کند تاثیر خواهد گذاشت؛ چه یک کاربر معمولی، چه سلبریتی ها و ایفلوئنسرهای اینستاگرامی با میلیون ها فالوور!

امّا در تغییراتی که در سال 2016 ایجاد شد، اینستاگرام تنها پست هایی را به کاربر نشان می دهد که بر اساس الگوریتمش کاربر به آن ها علاقه مندی نشان داده باشد. بعد از این تغییر، شایعاتی بسیاری در مورد نحوه کار الگوریتم اینستاگرام به وجود آمد و ترفند های مختلفی برای فریب این الگوریتم معرفی شد. امّا سوال اساسی که وجود دارد این است که این الگوریتم واقعا چگونه کار می کند و چگونه می توان آن را راضی نگه داشت. برای یافتن پاسخ این پرسش با ما همراه باشید.

الگوریتم اینستاگرام در سال 2019 چگونه کار می کند؟

اوّلین و مهم ترین نکته ای که باید در مورد اینستاگرام به خاطر داشته باشید این است که هدف اصلی اینستاگرام افزایش زمان حضور کاربران در این پلتفرم است. دلیل این مسئله این است که هرچه کاربر بیشتر روی این شبکه بماند، در معرض تبلیغات بیشتری قرار خواهد گرفت. در نتیجه، اکانت هایی که به طریقی مستقیم یا غیر مستقیم به این هدف کمک کنند از طرف اینستاگرام با ارزش تر محسوب خواهند شد.

امّا مشکلی که وجود دارد این است که چنین تعریفی بسیار کلی است و امکان برداشت های اشتباه از آن بسیار زیاد است. برای اینکه تمامی این برداشت های اشتباه شفاف سازی شود، در سال 2018 اینستاگرام روزنامه نگاران را به یک گفت و گوی مطبوعاتی دعوت کرد و تیم محصولات آن ها نحوه کار الگوریتم اینستاگرام را توضیح داد.

در ادامه، سیگنال های رنک دهی اینستاگرام که تصمیم می گیرد چه پست هایی برای هرکس نمایش داده شود را بررسی خواهیم کرد.

فاکتورهای رنک دهی اینستاگرام

اینستاگرام برای رنک دادن به پست ها و نمایش آن ها برای کاربر، سه فاکتور اصلی و عمده را در نظر می گیرد:

  1. رابطه

الگوریتم اینستاگرام نمایش محتوای اکانت هایی را در الویت قرار می دهد که کاربر با آن ها تعامل بالایی داشته باشد. اگر شخص اغلب روی پست های شما کامنت می گذارد، اعلانات را برای شما روشن کرده است، به یکدیگر پیام دایرکت ارسال می کنید و یا همدیگر را تگ می کنید، الگوریتم اینستاگرام تشخیص می دهد که شما دو دوست نزدیک هستید. بر این اساس، کاربران قادر خواهند بود که 90 درصد پست های دوستان و خانواده خود را ببیند. زمانی که الگوریتم اینستاگرام بر اساس جدیدترین ها (reverse-chronological) بود، کاربران حدود 50 تا 70 درصد پست های مهم را از دست می دادند.

  1. علاقه

الگوریتم اینستاگرام همچنین بر اساس رفتار قبلی کاربر پیش بینی می کند که چه پست هایی برای کاربر مهم هستند. این کار شامل استفاده از تکنولوژی دید ماشین (تشخیص عکس) می شود که می تواند محتوای عکس را پردازش کند. فیسبوک و یوتیوب هم دقیقا از این روش برای نمایش پست های توصیه شده یا recommended به کاربران استفاده می کنند و محتوایی را به کاربر نمایش می دهند که به آن علاقه داشته باشد.

  1. تازگی

الگوریتم اینستاگرام ابتدا پست های جدید تر را به کاربر نشان می دهد. برای اینکه بتوانید با این فاکتور الگوریتم همسویی داشته باشید باید زمان آنلاین بودن مخاطبین خود را در نظر بگیرید و بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام را بر حسب مخاطبین خاص خود شناسایی کنید.

سایر فاکتورهای الگوریتم اینستاگرام

فاکتورهای اینستاگرام برای رنک دهی به پست ها محدود به سه مورد بالا نمی شود. عوامل دیگری نیز وجود دارد که اینستاگرام آن ها را برای نمایش پست ها به کاربران در نظر می گیرد.

تعداد دفعات استفاده

این فاکتور در نظر می گیرد که کاربر چقدر از اپ استفاده می کند. در نتیجه، وقتی که کاربر اپلیکیشن را باز می کند، جدیدترین و محبوب ترین پست ها را به کاربر نمایش خواهد داد.

تعداد فالویینگ ها

اگر یک کاربر اکانت های زیادی را فالو کرده است، در نتیجه تعداد پست هایی که از هر اکانت خواهد دید کمتر خواهد بود. امّا تنوع پست هایی که از اکانت های مختلف می بینند بالاتر خواهد بود. از طرفی دیگر، اگر اکانت های کمتری را فالو داشته باشد، تعداد پست هایی که از هر اکانت می بینند بیشتر خواهد شد.

میزان استفاده (Session time)

کاربری که 45 دقیقه در اینستاگرام وقت می گذارد، بی شک عمیق تر خواهد رفت و پست های بیشتری را خواهد دید. امّا کاربری که تنها 5 دقیقه زمان می گذارد، پست های کمتری را میبیند و تنها چند پست تازه و محبوب را خواهد دید.

پنج باور غلط در مورد الگوریتم اینستاگرام

همانطور که گفتیم، از آن جایی که کارکرد الگوریتم اینستاگرام برای بسیاری از افراد ناشناخته است، شایعات و باور های غلط بسیار زیادی در مورد آن شکل گرفته است. در ادامه به چند مورد از این باورهای غلط خواهیم پرداخت.

الگوریتم reverse-chronological به اینستاگرام باز می گردد!

کاربران همچنان در حال کمپین درست کردن هستند و روزنامه نگاران همچنان این سوال را می پرسند. امّا اینستاگرام، حداقل تا به امروز، روی حرف خودش مصمم است و قرار نیست به الگوریتم قدیمی خودش بازگردد.

پست ها ممکن است شادو بن (Shadowban) شوند!

سال هاست که چیزی با نام شادوبن در بلاگ ها بین افراد می چرخد. امّا بنابر گفته خود اینستاگرام، چیزی به نام Shadowban وجود ندارد! الگوریتم قادر نیست محتوایی را بدون اینکه به شما بگوید مخفی کند. امّا باید این را در نظر بگیرید که اگر کاربران نسبت به محتوای اسپم اظهار نارضایتی کنند، احتمالا اینکه میزان تعامل یا engagement کاربران به شدت کاهش یابد وجود خواهد داشت.

محدود کردن نمایش پست ها برای کاربران!

این مسئله هم همانند شادوبن زاده تخیل افرادی است که فکر می کنند الگوریتم اینستاگرام عمدا پست های آن ها را به کاربران نشان نمی دهد. اینستاگرام در توئیتی صریحا اعلام کرده است که پست ها بر اساس علایق کاربر به او نمایش داده می شود و فقط ترتیب نمایش تغییر داشته است. اینستاگرام پست را مخفی نمی کند و اگر شما تا پایین صفحه اسکرول کنید تمام پست ها، حتی بی اهمیت تر ها را خواهید دید.

استوری و لایو گذاشتن باعث می شود الگوریتم به شما بهای بیشتری دهد!

الگوریتم اینستاگرام هیچ وقت میزان استفاده از ابزارهای داخل اپ را مبنا قرار می دهد و به این طریق بین کاربران تبعیض قائل نمی شود. اگر شما از استوری ها و لایو های جذاب استفاده کنید، بی شک منجر به افزایش فالوور خواهد شد ولی به طور مستقیم روی الگوریتم اینستاگرام تاثیری نخواهد داشت.

الگوریتم به اکانت های verify شده اهمیت بیشتری می دهد!

باید به طور کلی گفت که هیچ نوع اکانت خاص (وریفای شده یا اکانت های بیزینس) اولویت بیشتری را از سمت الگوریتم اینستاگرام دریافت نمی کنند. اگر به نظر می رسد که چنین چیزی وجود دارد، تنها به این دلیل است که اینستاگرام به پست های محبوب اولویت می دهد!

نکاتی برای همگام شدن با الگوریتم اینستاگرام

نکات زیر به شما کمک می کند که بیشتر با الگوریتم اینستاگرام همگام شوید و اکانت شما پیشرفت بهتری داشته باشد.

بیشتر پست بگذارید

اگر ظرفیت افزایش کمیت پست ها در کنار کیفیت آن ها را دارید، حتما این کار را انجام دهید. بهترین کار این است که پست های متععد تهیه کنید و آن ها را در بهترین زمان انتشار دهید.

ویدیو پست کنید

الگوریتم اینستاگرام به ویدیو الویت نمی دهد، مگر اینکه کاربر به ویدیو علاقه نشان دهد. اگر کاربر برای تماشای یک ویدیو در اینستاگرام مکث نکن، احتمال اینکه اینستاگرام اصلا به او ویدیو نشان ندهد وجود خواهد داشت. امّا بنا بر آمار، بیشتر افراد به تماشای ویدیو تمایل دارند.

از هشتگ ها استفاده کنید

هدف یک هشتگ این است که پست های شما را در دسترس افراد بیشتری قرار دهد. سوء استفاده از هشتگ ها و به کار بردن هشتگ های نا مرتبط برای شما سودس نخواهد داشت. از هشتگ های مرتبط و مناسب استفاده کنید تا میزان تعاملات بالا برود.

ون نهایتا، موارد دیگری مانند برگزاری مسابقه برای کاربران، تشویق کاربران برای روشن کردن اعلانات برای پست های شما و تولید محتوای عالی و جذاب به شما کمک می کند که الگوریتم اینستاگرام را رام خود کنید!

مطالب مرتبط